Primăvara magazinelor online

Dezvoltarea fără precedent a internetului din ultimii ani a adus afacerile online într-o sferă privilegiată și care le situează ca și opțiune preferată pentru mulți întreprinzători. Internetul prezintă câteva avantaje specifice, cel mai important fiind accesul continuu la o piață care nu este limitată la o zonă geografică. Deasemenea, oportunitățile și uneltele oferite în spațiul virtual pentru dezvoltarea de afaceri sunt nenumărate iar mijloacele de promovare online sunt dintre cele mai diverse. Un magazin online, de exemplu, presupune o logistică redusă, un număr mai mic de angajați și costuri evident mai scăzute comparativ cu un magazin tradițional.

În țara noastră, utilizarea internetului este încă departe de nivelul altor țări mai dezvoltate, dar tendința este una de creștere din ce în ce mai accentuată. Extinderea infrastructurii de date fixe și mobile reprezintă astăzi obiectivul principal pentru companiile care activează în telecomunicații, acest lucru ducând la înlesnirea accesului populației la spațiul online. Există, deci, un context care avantajează, evident, pe termen mediu și lung, afacerile online.

Este foarte important, pentru momentul în care se află România vizavi de interesul față de internet, să existe pe piață cât mai multe companii care vin cu soluții și cu consultanță în sprijinul întreprinzătorilor pe zona online. Pentru că, nu-i așa, cu o floare nu se face primăvară, este determinantă prezența în număr cât mai mare a pionierilor domeniului online din România prin asumarea, în primul rând, a rolului educațional și de stimulare a interesului față de acest segment deosebit de atractiv.

Am să mă opresc astăzi asupra unui site care oferă soluții de creare magazine online la cheie și am să împărtășesc opinia mea legată de inițiativa lor, cu bune și mai puțin bune, printr-un review care îmi doresc să se concretizeze într-un feedback echilibrat și constructiv. Site-ul se numește Springshop.ro și vine cu o platformă simplu de utilizat chiar și pentru persoanele fără cunoștințe tehnice și care oferă următoarele servicii:

    • achiziționare domeniu
    • hosting domeniu
    • implementare magazin online și suport pentru platforma oferită
    • soluții SEO pentru îmbunătățirea poziției de afișare de către motoarele de căutare
    • program de afiliere

Tarifele sunt prezentate sub forma unor pachete cu preț fix, fără comision legat de volumul de vânzări. Acesta este un prim avantaj oferit de Springshop întrucât modelul  se potrivește perfect celor aflați la început ajutându-i să își controleze costurile cu ușurință, fără surprize.

Propunerea lor se poate citi dintr-o primă privire pe prima pagină prin cei trei pași care o definesc, „Ușor de folosit”, „Fii găsit în google” și „Preț fix, fără comision”, transmițându-ți de la primul contact esența ofertei lor, detaliile regăsindu-se pe o pagină separată în care este prezentată în amănunțime platforma. Site-ul este construit bine din punctul de vedere al accesibilității, tema este una aerisită, ușor de citit și în care sunt evidențiate lucrurile importante. Nu există animație, lucru pe care eu îl apreciez, deoarece nu agreez site-urile foarte dinamice și care pot obosi vizitatorul. Există și versiunea mobilă pentru accesarea în bune condiții de pe un smartphone, de exemplu.

Meniurile oferă o navigare ușoară și intuitivă prin site. Mai sunt câteva detalii de îmbunătățit cum ar fi faptul că link-urile din pagina de suport către manualul de utilizare și documentația auxiliară duc către aceeași pagină sau faptul că nu există link de întoarcere pe springshop.ro din cont.springshop.ro (aici am simțit nevoia ca click-ul pe logo-ul Springshop din cont.springshop.ro să mă readucă pe springshop.ro).

Site-ul semnalează implicarea Springshop pe principalele rețele de socializare, lucru absolut necesar astăzi, iar prezența pe câteva dintre acestea este una chiar consistentă cum este în cazul facebook. Ar mai trebui reparat link-ul către Linkedin de pe site-ul principal care duce către aceeași pagină cu cea de pe care este accesat linkul, iar cel similar din secțiunea blog se comportă diferit, direcționând către un cont Linkedin inexistent. Pagina web reprezintă cartea de vizită a companiei, așa că toate inexactitățile trebuiesc corectate pentru că acestea pot transmite unui potențial client un mesaj negativ legat de calitatea serviciilor oferite. Cum se spune „the devil is in the details”.

Există posibilitatea de a te înscrie la newsletter, un atribut indispensabil oricărui site, pentru că prin intermediul lui poți crea o comunitate în jurul proiectului, poți să îți ții la curent membrii cu noutățile și chiar poți promova noi servicii sau produse către ei. Formularul de înscriere este plasat în partea de jos a paginii, iar utilizatorii care nu dispun de un display cu rezoluție mare sunt nevoiți să facă scroll pentru a-l descoperi.

Căsuța de căutare pe site se regăsește doar în secțiunea blog. Prezența modulului de căutare nu este necesară în cazul majorității paginilor de pe site, întrucât informația este bine structurată și poate fi accesată cu ușurință navigând pe link-urile și meniurile definite, dar am simțit nevoia să folosesc căutarea în secțiunile de suport și întrebări frecvente, unde informația este mai stufoasă.

Prețurile sunt competitive, după părerea mea, pentru pachetele oferite. Unul dintre pachete, recomandabil pentru majoritatea magazinelor online de dimensiuni medii cu până la 250 de produse diferite, este evidențiat pe site ceea ce poate ajuta potențialii clienți în a face o alegere.

Pe pagina de prețuri este disponibil și un modul demo care, însă, la momentul când l-am vizitat eu, nu conținea decât două produse. Recomandarea mea ar fi ca aplicația demo să fie îmbogățită cu mult mai multe produse pentru a evidenția mai bine funcționalitățile oferite de platformă. Deasemenea, mi s-ar părea mai potrivit ca demo-ul să fie pe pagina care prezintă platforma. Oricum, pe site se anunță că în curând va fi disponibil un modul de test, deci lucrurile se vor îmbunătăți cu siguranță în această privință.

Deasemenea, aș recomanda prezentarea unor proiecte finalizate sau în derulare ale Springshop.ro, în acest moment existând doar o simplă poză în acest sens în zona footer-ului. Cred cu tărie că modalitățile cele mai bune de a convinge sunt modulele demo bine realizate pentru evidențierea capabilităților platformei, pe de o parte, și referințele date de proiecte la cheie deja oferite altor clienți, pe de altă parte.

Zonelor de suport și de întrebări frecvente li s-a acordat o atenție deosebită și aici poți găsi toate informațiile necesare unui startup legat de un magazin online. Foarte salutară este prezența detaliilor legate de legislația care se aplică în cazul comerțului online deoarece acest domeniu are specificul său comparativ cu comerțul tradițional și orice întreprinzător aflat la început trebuie să cunoască cadrul juridic înainte de a porni la drum. Aici aș veni cu două propuneri de îmbunătățire a ofertei Springshop.ro și care poate deveni un diferențiator puternic în fața competiției:

    • Prima propunere se referă la oferirea unor servicii de consultanță și execuție pornind de la înființarea unei firme cu obiectul de activitate comerțul online și continuând cu consiliere juridică și de afaceri.
    • Un alt lucru pe care nu toată lumea știe să îl facă și câteodată chiar omit să îl facă este construirea unui plan de afaceri înainte de a înființa o afacere online. Oferirea unui plan complet al afacerii care să cuprindă toate aspectele cum ar fi identificarea unei nișe, planificarea investiției inițiale, costurile legate de întreținerea lunară, costurile de livrare, costurile bancare, definirea strategiei și identificarea momentului în care afacerea va deveni profitabilă cred că ar însemna un puternic atu cu care oferta Springshop ar putea veni în întâmpinarea clienților săi.

Îmbogățirea ofertei prin serviciile cu valoare adăugată prezentate mai sus poate fi realizată prin cooptarea unor parteneri, similar cu modelul adoptat pentru ariile de webdesign, grafică și animație sau PR, SEO și marketing. O astfel de ofertă, pe care nu am găsit-o până acum pe piață, ar însemna o propunere completă și care s-ar adresa chiar și clienților fără cunoștințe în zona de afaceri online și care ar crea o relație puternică și de lungă durată între Springshop și clienții săi.

În concluzie, consider că Springshop.ro reprezintă o reală oportunitate de care sunt sigur că, mulți dintre cei care doresc să își înființeze o afacere online, vor profita. Astfel de companii, care vin în sprijinul dezvoltării mediului online din România au, așa cum spuneam, pe lângă obiectivul absolut normal de a obține profit și menirea de susținători ai micilor afaceri, precum și un rol educațional pentru promovarea afacerilor online. Iată și filmul lor de prezentare:

Springshop.ro este o inițiativă tânără care, chiar și prin numele lor, îmi inspiră un suflu nou și care poate aduce o contribuție consistentă la instaurarea primăverii magazinelor online din țara noastră. Mult succes în continuare, Springshop.ro!

Acest articol a fost scris pentru concursul SuperBlog 2012.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.