Print sau… cerșetor?

Printul a avut o evoluție deosebit de interesantă de-a lungul timpului, îmbunătățindu-se, de la apariția sa, din ce în ce mai mult, căpătând forme diverse și aducând o contribuție consistentă culturii, istoriei sau educației. Tendințele din ultimii ani influențează printul, punându-l la încercare și determinându-l să evolueze către alte forme. Înclinația tot mai mare a oamenilor către mediul online sau grija față de natură au făcut ca imprimarea pe hârtie să nu mai fie la fel de folosită ca în trecut. Tot mai mulți se întreabă care va fi soarta printului în anii ce vor veni, iar unele păreri spun chiar că declinul său este unul ireversibil. Oare va rămâne printul un prinț în industrie, așa cum era deunăzi, sau se va transforma într-un cerșetor?

Vă propun să facem împreună o analiză, pornind de la începuturile printului, trecând mai apoi prin provocările pe care le întâmpină astăzi și până la modalitățile prin care acesta se poate transforma și adapta pentru viitor.

Istoria printului a început cu foarte multă vreme în urmă, în Mesopotamia, în jurul anului 3000 înainte de Hristos, din dorința de a duplica imagini. Acest meșteșug fost folosit și la fabricarea sigiliilor sau pentru imprimarea materialelor din care erau confecționate hainele. Imprimarea pe hârtie sau papirus a început să fie folosită mult mai târziu.

Un salt uriaș, menit să schimbe lumea, a fost descoperirea tiparului. Deși mulți au contribuit la perfecționarea tehnicii de tipărire pe hârtie, numele cel mai legat de începuturile tipografiei este cel al lui Gutenberg, cel care a adus ultimele îmbunătățiri și a făcut posibilă tipărirea, în anul 1455, a unei biblii care este recunoscută ca fiind prima carte tipărită vreodată. Apariția primei tiparnițe a avut un impact deosebit de pozitiv asupra omenirii, deoarece a stimulat și accelerat procesul de alfabetizare, a oferit o bază superioară învățământului și a permis păstrarea formei originale a textelor care, altminteri, puteau fi alterate prin copierea de mână.

Imprimarea color a apărut abia în secolul al 19-lea și a însemnat un nou moment important. De atunci înainte, progresul a fost unul rapid, tehnologiile legate de printing au apărut și s-au îmbunătățit continuu ajungând astăzi la performanța de a oferi atât echipamente industriale sau de birou, cât și de uz personal, sub forma copiatoarelor, scannerelor, a imprimantelor termice, laser sau cu jet de cerneală. Adevărate industrii s-au înființat în jurul printului, fie că vorbim despre edituri, tipografii sau firme producătoare de echipamente de imprimare și consumabile. Astăzi, companiile de marcă din domeniul producerii de echipamente pentru printare investesc continuu în a găsi soluții cât mai eficiente în ceea ce privește viteza de execuție și optimizarea costurilor de întreținere.

Evoluția tehnologică, precum și nevoile tot mai sofisticate ale oamenilor din era modernă au dus la necesitatea oferirii de soluții pentru acasă. Imprimantele și copiatoarele au devenit tot mai accesibile iar performanțele lor au devenit de-a dreptul extraordinare. Există astăzi multifuncționale care prezintă capabilități combinate de printare, fax, email, scanare și copiere într-un singur echipament de dimensiuni reduse și care poate fi găzduit cu ușurință acasă. Este la îndemâna oricui să găsească astăzi la magazinele de electronice o multifuncțională ieftină și cu caracteristici deosebite.

O imprimantă sau o multifuncțională îți oferă, cu costuri mici, posibilitatea de a îndeplini acasă sarcini pe care altă dată trebuia să le rezolvi apelând la o firmă de specialitate. Eu, spre exemplu, găsesc foarte utilă multifuncționala pe care am achiziționat-o de la Azerty.ro cu ocazia unei oferte HP. O folosesc intens pentru portofoliile pe care cei doi băieți ai mei le au de construit pentru școală sau pentru a-mi revizui articolele pe care le scriu, deoarece îmi este întotdeauna mai ușor să citesc de pe hârtie decât de pe calculator. Deasemenea, obișnuiesc să folosesc funcția de scanare pentru a-mi arhiva electronic actele sau cea de copiere necesară în diverse ocazii. Pozele foto sunt acum mult mai ușor de făcut acasă și, astfel, reușesc să-mi mulțumesc părinții care îmi cer mereu poze cu nepoții lor!

Deschiderea accesului utilizatorilor privați la soluțiile de printare au însemnat o scădere a cifrei de afaceri a unor firme din industrie pentru că o parte din activități pot fi acum făcute de acasă. Pe de altă parte, grija tot mai mare față de mediu, precum și apariția internetului au adus modificări majore în ceea ce privește printul. Tot mai multe ziare, de exemplu și-au limitat edițiile tipărite pe hârtie la doar câteva pagini, altele au renunțat complet la publicarea pe hârtie și apar doar online. Companiile mari preferă să își facă publicitate online în detrimentul variantelor tradiționale prin scrisori sau pliante. Totodată, echipamentele portabile, cum ar fi tabletele sau chiar telefoanele mobile, oferă posibilitatea de a citi presa sau chiar cărți în format electronic.

Toate lucrurile enumerate mai sus dau bătăi de cap celor care activează în afacerile legate de print. Totuși, nu cred că viitorul printului este unul sumbru, dimpotrivă, aș îndrăzni să spun. Este mai degrabă vorba despre evoluție și transformare decât despre declin. Spun asta pentru că, chiar dacă de cele mai multe ori preferăm să citim știrile online, nimic nu va înlocui cartea, de exemplu. Cartea are acea semnificație specială și care nu poate fi înlocuită de mediul online. Mai mult, printul a început deja să evolueze în încercarea de a-și păstra locul avut, introducând funcționalități noi, precum cloud printing3D sau chiar 4D printing.

Cloud Printing este un concept nou care îți permite să printezi de pe orice dispozitiv, telefon mobil, laptop sau computer conectat la internet, pe o imprimantă conectată la cloud. Practic, poți printa, fiind plecat în călătorie în străinătate, o poză sau un document pe imprimanta ta de acasă.

3D printing-ul este și el foarte aproape de momentul când va fi folosit de acasă și deja există echipamente de uz individual care au ajuns la un cost accesibil. Închipuiți-vă următorul scenariu… Cauți o idee de cadou pentru o vizită și găsești ceva ce îți place într-un magazin online cu imagini 3D. Cumperi fișierul tridimensional și, cu ajutorul imprimantei 3D, care modelează obiectele printr-o metodă de stratificare, poți să dai un simplu print și ai acel obiect pe biroul tău în decurs de minute. Ai obținut foarte simplu și ușor, fără să pleci de acasă, un obiect decorativ, să spunem, pe care să îl duci cadou. Ei, ce ziceți de asta? Este un lucru perfect realizabil cu tehnologia de astăzi și nu suntem departe de momentul când imprimantele 3D vor deveni ceva obișnuit în casa fiecăruia dintre noi. Mai mult, de curând și-a făcut apariția 4D printing-ul care oferă, în plus față de 3D, funcția de scanare a unui obiect real și apoi replicarea lui.

Parcă văd cu ochii minții cum, în promoțiile oferite de magazinul Azerty, vor apărea categoriile noi ale multifuncționalelor 3D sau 4D. Și știți de ce cred că Azerty va fi pregătit pentru asta? Pentru că este singurul magazin online care deține deja imagini tridimensionale ale articolelor. Poate că în viitor va fi suficient să vândă imagini 3D pe care clienții să le cumpere și apoi să le printeze singuri! Este o viziune îndrăzneață, poate, dar de ce să nu visăm frumos?

Print versus online va fi o competiție foarte interesant de urmărit în anii următori, dar cred cu convingere că printul se va redefini și își va găsi locul potrivit în viitor, rămânând un adevărat prinț, așa cum îl cunoaștem!

Acest articol a fost scris pentru concursul SuperBlog 2012.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.